Monet bloggaajat varmaan harmittelevat kommenttien vähyyttä. Miksi se on niin vaikeaa antaa palautetta, erityisesti positiivista? Varsinkin anonyymina on paljon helpompaa naljailla ja heittää pisteliäitä kommentteja, joiden on kai tarkoitus olla hauskoja.

En tiedä, onko se jokin meidän suomalaisten juttu, että  palautetta on vaikea antaa; se tuntuu jotenkin nololta. Luulee varmaan, että mielistelen, jos sanon että uusi kampaus näyttää hyvältä. Jos pitää sanoa jotain, kuuluu sen ainakin olla asiallista, eikä taatusti miellyttävää.

On melkein hämmentävää ja ainakin yllättävää saada joltain positiivinen ja ystävällinen kommentti. Ja silti se aina tuntuu hyvältä, oli se miten pientä tahansa. Itse olin käymässä apteekissa tässä eräänä päivänä ja apteekin täti onnitteli minua siitä, että minulla on suuri päivä tulossa kohta. Aluksi en ymmärtänyt, mistä hän puhui, mutta sitten tajusin, että minullahan on pyöreät synttärit ensi viikolla. Siitä seurasi hämmentynyttä kiittelyä ja paljon hymyä. Ja se hymy säilyi pitkään.

Yritän antaa mahdollisimman paljon kauniita ja ystävällisiä sanoja, aina kun siltä tuntuu. Positiivistenkin kommenttien pitäisi kuitenkin olla aitoja; ei kehumista vain kehumisen takia. Epäaitouden usein huomaa, ja siitä tulee helposti vain pahaa mieltä. Negatiivisia letkautuksia koitan välttää. Rakantavia kommentteja saa ja tulee antaa, mutta kysymys onkin siinä, millä tavalla sen tekee.

Itse olen ollut todella onnellinen ja iloinen siitä, että olen saanut niin paljon ystävällisiä, lämpimiä ja rohkaisevia kommentteja blogissani. Koitan omalta osaltani jakaa sitä iloa, mikä niistä tulee:)